Konačno je stiglo leto, a to znači da je vreme da se pripremite za odlazak na more, planinu, u banju ili gde god mislite da ćete uspešno „napuniti baterije“ za jesen. Za mnoge vozače ovo je pravi izazov jer jedino tada tokom godine prelaze put od hiljadu i po ili više kilomketara i to u relativno kratkom roku. Zato vas podsećamo na neke korisne informacije i savete koje i nemački ADAC (najveći i najbrojniji auto-klub u Evropi) preporučuje svojim članovima.
Prema prvim najavama meteorologa, biće ovo i toplo i sparno doba godine, što znači da mu se moramo prilagoditi i mi ali i naš automobil. Da bismo predupredili žeđ posegnućemo za čašom hladnog soka ili vode ali naš ljubimac ne može sam da dolije rashladnu tečnost. Mi ćemo se kloniti sunca, ali on ne zna da se pomeri u hladovinu, pa temperatura u kabini može lako stići do nivoa saune. Dakle naš automobil, koliko god bio sofisticiran, reagovaće na sve ove i druge izmenjene uslove za vožnju i eksploataciju paljenjem lampice tek kada se dogodi problem, ili barem kada je stvar već toliko ozbiljna da se mora hitno reagovati. Najgora noćna mora je kada se takva neprijatnost dogodi tokom putovanja ka moru, noću ili negde u zabiti gde ni signal mobilne telefonije nije baš najači. Da bi vozači predupredili takve situacije ali i da bi se pravilno odnosili prema svom ljubimcu tokom letovanja, podsećamo na vas na nekoliko važnih saveta za putovanje koje je nemački ADAC spremio svojim članovima, ali i nekoliko naših dopuna koji obuhvataju ceo proces putovanja, od bezbedne vožnje, preko tehničke pripreme automobila do situacija u kojima se možete naći tokom samog puta.
Ah, ta dokumenta
Možda je dobar deo našeg života sada zaista upakovan u mobilni telefon ili računar, ali bez dobrih starih papirnih dokumenta se ne može ni u zemlji ni u inostranstvu. Prvi je naravno lična karta koju mora posedovati svaki srpski državljanin stariji od 16 godina. Bez nje vas neće pustiti u smeštajni objekat jer i hotelijeri imaju obavezu evidentiranja gostiju u svojim objektima. Sa biometrijskom ličnom kartom (čipovanom) možete putovati u Severnu Makedoniju, BiH, Crnu Goru, Albaniju i od nedavno u Tursku. Dakle, ona menja i pasoš. Ko nema ličnu kartu, a to znalči i deca mlađa od 16 godina, moraju za prelazak granice imati pasoš. Proverite do kada vam važi putna isprava jer na primer, za ulazak u Grčku, njen rok važenja mora biti najmanje 90 dana po povratku sa letovanja, dakle kada se vratiti kući pasoš mora važiti još tri meseca. Isto pravilo važi i za sve zemlje EU i neke druge države. Ako vam se ovi rokovi ne poklapaju, onda brzo u MUP i vadite nova dokumenta.
Što se tiče dokumenata za vozilo ko putuje u Grčku preko Severne Makedonije mora imati zelenu kartu osiguranja koja košta 2.000 dinara i vadi se kod vašeg osiguravajućeg društva čiju polisu imate.
Njegovo visočanstvo automobil
Kada ste proverili dokumenta najveću pažnju ne treba posvetiti pakovanju kofera, već pripremi automobila. Kao što smo pomenuli, za mnoge vozače je letovanje, da kažemo odlazak u Grčku kao najčešći primer, veliki izazov jer samo tada prelaze velike razdaljine u relativno kratkom roku. Do najbližih plaža na Halkidikiju iz Beograda ima oko 700 kilometara. na vozila koja su naviklla na odlazak do vikendice ili prijatelja u gradu udaljenom pededesetak kilometara, to je već izazov.
Stručnjaci ADAC-a preporučuju posetu servisu gde će vam mehaničari pregledati automobil i skrenuti pažnju ako ima potrebe za zamenu nekog dela ili kupovinu novih pnemutika, na primer. Poznavajući naš mentalitet, većina će ipak odlučiti da se uzda u svoje znanje i iskustvo, ne retko stečeno preko Interneta. Pa kad je već tako, savetujemo da prilikom pripreme automobila posebnu pažnju obratite na sledeće detalje, a počećemo od svetog trojstva:
- Jedna od najosnovnijih kontola je provera nivoa ulja u motoru, posebno ako vaš ljubimac nema putni kompjuter koji beleži ovaj podatak. Savet je da kontrolu obavite 10 minuta nakon gašenja motora pri čemu automobil treba da stoji na ravnom. Nivo ulja mora biti između minimuma i maksimuma. Ukoliko nije tako najbolje je potražiti mehaničara jer stručnjak je ipak stručnjak.
- Sve što važi za ulje u motoru, važi i za nivo rashladne tečnosti. I ovo se radi kada je motor hladan, a ukoliko je nivo između maksimuma i minimuma, sa sistemom je sve u redu. Ako fali vode dopunite, ali ako dolivate više od pola litre onda je to prvi alarm da negde sistem pušta tečnost pa proverite i creva ili svratite do majstora.
- Pneumatici moraju biti letnji, sa dobrom šarom dubine najmanje 1,6 mm. Dovoljno je vizuelno da proverite imali nekih oštećenja a nije na odmet da pritisak bude podešen na fabrički zadate vrednosti. Njih imate na nalapnici koja se obično nalazi na vozačkim vratima ili na poklopcu rezervoara (kao na primer kod Opelovih modela). Dok pumpate gume imajte na umu da je vozilo opterećeno i da se krećete autoputem, pa shodno tome koristite vrednosti iz tablice koje su manejnje za takve uslove eksploatacije. Ako imate rezervni točak obavezno napumpajte i njega, jer ako se guma probuiši, što nije nikakva tragedija, ko će pumpati rezervni točak u pola noći negde između Predejana i Vladičinog Hana, i čime.
- Posuda za pranje vetrobrana uvek mora biti puna jer letnja kiša često zna da bude „prljava“ a taj pesak i nečistoću jedino možete sprati pomoću tečnosti iz sistema za pranje vetrobrana.
- Proverite obaveznu opremu u vozilu i sijalice i ako nešto fali ili ne radi, zamenite odmah. Ako ste koritili sijalicu iz kompleta, ne zaboravite da odmah kupite drugu. Ne zaboravite da je u Grčkoj obavezan deo opreme u vozilu i PP aparat, i to onaj najmanji S-1. ko nema nek trkne do prve prodavnice auto-delova ili Autodragstora.
- Zvuči pomalo komično, ali iz iskustva jednog auto-bravara, svakog leta barem dvadesetak vozača zatraži pomoć jer su im ispali ključevi automobila dok su se kupali. Zašto su to činili samo oni znaju, ali primera radi jedan takva intervencija može vas koštati i do 150 evra. Zato uvek ponesite rezervne ključeve na letovanje, i držite ih u smeštaju sa ostalim prtljagom.
Na kraju, još dva korisna saveta koje preporučuju pedantni Nemci. Prvi je provera klime koju ipak treba uraditi stručno lice. Imajte na umu da česta upotreba klima uređaja opterećuje alternator zbog stalnog rada ventilatora. Osim toga mora se proveriti nivo gasa u siostemu kao i filter ventilacije. Drugi je da s ene pouzdate uvek u svoj kompjuter kada je reč o takozvanom „rendžu“. Naime, zbog vrućine i napora sistem može lako pogrešiti pri izračunavanju količine goriva u rezervoaru, pa je savet da nikako ne vozite na rezervi. Ako se odlučite za ovakav vid pripreme imajte na umu da sve od neophodnih sitnica možete nabaviti putem prve onlajn platforme za kupovinu auto-delova Auto Dragstor www.autodragstor.rs, ili lično u našem maloprodajnom objektu.
U Grčkoj oduzimaju i tablice
Od 2018. godine u Grčkoj je na snazi stroži Zakon o bezbednosti saobraćaja. Saobraćajna policija, osim sa novčanim kaznama, turistima može da zagorča odmor čak i oduzimanjem registarskih tablica ili oduzimanjem vozačke i saobraćajne dozvole do 60 dana. Zanimljivo je da pod udar ovih snakcija možete doći čak i zbog pogrešnog parkiranja, što su najbolje osetili pojedni srpski turisti na Halkidikiju. Domaćini kažu da su prosto bili izazvani bahatim parkiranjem naših turista, koji su očigledno odlučili da se i na moru ponašaju kao kod kuće. Grčki saobraćajci su posebno osetljivi na upotrebu mobilnog telefona tokom vožnje (bez hendsfrija), nekorišćenje sigurnosnog pojasa ili vožnju skutera bez zaštitne kacige. Deca do pet godina starosti se moraju prevoziti u specijalnom sedištu, a svi niži od 135 cm moraju koristiti specijalni dodatak (bustera) koji omogućava upotrebu sigurnosnog pojasa. Novčane kazne morate platiti, jer postoji elektronski sistem evidencije plaćanja kazni, pa oni koji ne izmire obavezu mogu biti zadržani na granici prilikom izlaska – sve dok se dug ne izmiri.
U Severnoj Makedoniji su propisi slični našim, a kazne se uz policijski nalog plaćaju u pošti ili banci, ali i platnom karticom na licu mesta, jer policajci imaju POS terminal. Ko plati u roku od osam dana, plaća polovinu sume, a kao garanciju da će strani vozač kaznu platiti, policija može da zadrži njegova dokumenta.
KAZNE ZA NEKE SAOBRAĆAJNE PREKRŠAJE (u EUR) |
||
Prekršaj |
Makedonija |
Grčka |
vožnja danju bez upaljenih svetala |
15 |
X |
nekorišćenje sigurnosnog pojasa |
40 |
350 |
telefoniranje bez hendsfri uređaja |
40 |
100 |
prevoz dece van posebnog sedišta |
35 |
do 350 |
prekoračenje brzine u naselju do 30 km/h |
45 |
100 |
preticanje preko pune linije |
150 – 300 |
do 700 |
prolazak kroz crveno svetlo |
300 |
do 700 |
Obavezna oprema u vozilu |
||
Oprema |
Makedonija |
Grčka |
svetloodbojni prsluk |
da |
Da |
protivpožarni aparat |
da* |
Da |
sigurnosni trougao |
da |
Da |
rez. točak ili set za krpljenje gume |
da |
Da |
uže za vuču |
da |
Da |
komplet prve pomoći |
da |
Da |
komplet rezervnih sijalica |
da |
Da |
*Samo za vozila koja imaju pogon i na TNG ili CNG
Važni telefoni |
||
Služba |
Makedonija |
Grčka |
Policija |
192 |
100 |
hitna pomoć |
194 |
166 |
Vatrogasci |
193 |
199 |
pomoć na putu |
196 |
154 |
Putujte odmorni
Za nekog ko tokom godine ne prelazi duže razdaljine, vožnja do mora može biti izuzetno naporna i rizična. Sedenje za volanom zahteva maksimalnu koncentraciju, brze reflekse i odličnu motoriku, što kod vozača izaziva zamor kako fizički tako i psihički. Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja svaka treća saobraćajna nezgoda na autoputu tokom leta dogodila se zbog umora vozača, ili grubo rečeno svake godine dvadesetak ljudi izgubi život jer je vozač precenio svoje sposobnosti. Posebna greška koju mnogi čine, a upozorvaju stručnjaci, jeste što na putovanje kreću u večernjim satima nakon što su tokom dana obavljali redovne aktivnosti, išli na posao i slično. Da bi dobili jedan dan duže na plaži, oni se ne odmore dovoljno i takvi kreću na put, što je velika greška. Akomulirano nespavanje (kao ga zovu psiholozi) tada brže deluje na naš organizam koji je već pod stesom zbog vožnje, a istražiivanja su pokazala da spavanje manje od pet sati u kontinuitetu, povećava pet puta rizik od nezgode. Nije isto ako zevate u kafani u jedan posle ponoći, kao kada to činite za volanom na autoputu. Samo jedan sekund sna dovoljan je da automobil pri brzini od 130 km/h pređe put od 36 metara bez kontrole. Dve sekunde su 72 metra, a tri preko 100 metara. To su dva ili tri treptaja oka ali dovoljna da ne zakočite na vreme ispred naplatne rampe, ili da vas povuče bankina nakon čega ćete završiti u jarku.
Lekari kažu da se umor javlja nakon dva sata neprekidne vožnje i da tada treba napraviti prvu pauzu. To znači da ste na autoputu prešli između 200 i 250 kilometara u proseku. Jednostavno rečeno, ko krene iz Beograda nakon Niša treba prvi put da protegne noge, uzme zalogaj čokolade, popije malo soka ili vode. Kada je reč o dobu noći, umor a sa njim i pospanost se najčešće javljaju između dva i šest sati posle ponoći. Stručnjaci Gradskog zavoda za javno zdravlje Beograda podsećaju da su prvi znaci umora kod vozača: sklapanje očiju, usporeno trptanje, zevanje, usporeni refleksi, krivudanje u kolovoznoj traci, „teška glava“ koja pada. Ako ostetite ove znake najbolje je da:
- Odmah zaustavite automobil na prvom sigurnom mestu,
- Oborite sedište i odspavate dvadesetak minuta, a nakon toga prošetate.
- Ne konzimirajte mnogo kafe i energetske napitke, jer kofein u njima ima kratkoročno dejstvo nakon čega je umor samo pojačan.
Dakle, ne zaboravite da je putovanje sastavni deo odmora i samo ako ono protekne bez problema letovanje će vam ostati u pamćenju. Osim toga, ovakvim stavom postajete odgvorni prema sebi, svojim saputnicima ali i drugim učesnicima u saobraćaju.
Vaš Auto Dragstor
Antrfile
Još par korisnih sitnica
- Pre polaska na put informišite se na sajtu amss.org.rs o stanju na putevima, radovima i stanju na graničnim prelazima,
- Nije zgoreg da imate polisu pomoći na putu koju nude AMSS, Vozzi i druge slične kompanije, jer nikad se ne zna kada možete imati neprijantost s vozilom,
- Spremite novac za putarinu ili TAG uređaj. Dobra vest je da u Severnoj Makedoniji važe elektronske kartice za putarinu koje smo prošle godine dobili besplatno. Za odlazak i povratak potrebno vam je 760 denara (oko 14 evra), a karticu lako možete dopuniti elektronski od kuće na sajtu etc.roads.org.mk.